Caudron G.4 1915, Encyklopedia militariów MarkaF - lotnicze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->FRANCJATechnika lotniczaBROŃ1915Samolot bombowy i rozpoznawczyCaudron G.4Dane taktyczno-techniczneTyp:2-miejscowy samolotbombowy i rozpoznawczy.Dataoblotu:1915.Producent:Cau-dron.Wyprodukowano:1421egzemplarzy.Rozpiętość:17,20m.Długość:7,27 m.Wysokość:2,60 m.Powierzchnia nośna:238,00 m .Masa własna:733 kg.Maksymalna masa startowa:1232 kg.Napęd:2 gwiazdowe 9-cylindrowe silniki rotacyjne LeRhone 9C o mocy 80 KM każdy lub2 gwiazdowe silniki Anzani 10 omocy 100 KM.Prędkość maksy-malna:132 km/h.Czas wznosze-nia na wysokość 2000 m:15 min.Pułap operacyjny:4300 m.Dłu-gotrwałość lotu:3 h 30 min.Uzbrojenie:1 lub 2 ruchome kaemy kal. 7,7 mm oraz (w wersji G.4B-2) do 113 kg bomb na zaczepach zewnętrznych.Załoga:2 osoby (pilot i strzelec-obserwator).Użytkownicy:Francja, Wielka Brytania, Włochy, Rosja.2Niemożność wy-posażenia G.3 w sku-teczne uzbrojenie obron-ne oraz niezdolność tychmaszyn do przenoszeniasensownegoładunkubomb doprowadziły dopowstaniadwusilniko-wego Caudron G.4(po-czątkowozwanegoG.IV),który pojawił się wmarcu 1915 roku. Kon-strukcyjnie zbliżony doswego bezpośredniegopoprzednika G.4 miałwyraźnie dłuższe skrzydła i cztery (zamiast dwóch) stery kierunku. Napęd stanowiły dwa silniki rotacyjne Le Rhone 9C omocy 80 KM w pełnych (pierścieniowych) lub częściowych (podkowiastych) osłonach albo całkowicie nieosłonięte gwiaz-dowe silniki Anzani 10 o mocy 100 KM. Produkowano równolegle dwa warianty:dzienny bombowiec Caudron G.4B-2oraz samolotrozpoznawczy i obserwacji artyleryjskiej Caudron G.4A-2.Przednią kabinę w krótkiej gondoli kadłubo-wej G.4 zajmował strzelec-obserwator, którego pole ostrzału bardzo ograniczała bliskość zespołu napędowego.Wprowadzony do służby we fran-cuskim Aviation Militaire wlistopadzie1915roku G.4 był pierwszym alianckimsamolotem dwusilnikowym licznie spoty-kanym w jednostkach frontowych. Jed-nakże znaczny wzrost strat latem1916roku. spowodował wycofanie francuskichbombowców G.4B.2 (Cau 4B.2) z pierw-szej linii już jesienią tego samego roku.We Francji wyprodukowano łącznie1358samolotów G.4.BrytyjskaRNASzakupiła55eg-zemplarzy, z czego 43 produkcji fran-cuskiej i 12 zbudowanych w zakładachBritish Caudron Co. Ltd. Stanowiącewyposażenie 4. i 5. Skrzydła RNAS sa-moloty w 1916 roku i na początku 1917 roku atakowały bazyniemieckich sterowców i wodnosamolotów w Belgii. Najsłyn-niejszą z tych akcji był nalot 7. Dywizjonu RNAS na port wBrugii 3 lutego 1917 roku.Włoskie lotnictwo wojskowe także użytkowało G.4produkcji francuskiej i 51 egzemplarzy zbudowanych we Wło-szech na licencji. G.4 dostarczono również lotnictwu carskiejRosji, gdzie wykonywały zadania rozpoznawcze.Po zakończeniu wojny kilkaset zachowanych weFrancji i Włoszech egzemplarzy trafiło do aeroklubów i osóbprywatnych. W tamtym okresie maszyny te zasłynęły licznymilotniczymi wyczynami.3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]