Cabri - Dla Zaawansowanych, Szkoła
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
CABRI II PLUS
Innowacyjne Narz
ę
dzie Matematyczne
PRZEWODNIK
1
WITAJ!
Witaj w interaktywnym świecie Cabri Geometry!
Niniejszy podręcznik opisuje szczegółowo wszystkie możliwości jakie daje program,
ułatwia uczenie się i poznawanie ekscytującego świata dynamicznej geometrii.
Od tego momentu Geometria Cabri II Plus występuje pod nazwą Geometria Cabri.
Niniejszy podręcznik składa się z 6 rozdziałów:
•
Rozdział
[1] OBIEKTY I NARZĘDZIA
opisuje różnorodne obiekty i narzędzia
programu Geometria Cabri pomocne w budowaniu figur.
•
Rozdział
[2] NARZĘDZIA POZNAWCZE
przedstawia narzędzia, których możesz użyć
do głębszego badania i eksploracji dynamicznych aspektów figur.
•
Rozdział
[3] ATRYBUTY
ukazuje właściwości, które pomogą kontrolować graficzne
aspekty figur.
•
Rozdział
[4] USTAWIENIA I DOSTOSOWYWANIE
pokazuje jak zmieniać ustawienia i
dostosowywać oprogramowanie.
•
Rozdział
[5] INTERFEJS UŻYTKOWNIKA
opisuje interfejs użytkownika programu
Geometria Cabri, zarówno dla środowiska Windows jak i Macintosh.
•
Rozdział
[6] EKSPORT I DRUKOWANIE
przedstawia sposoby drukowania i eksportu
figur do kalkulatora graficznego (Texas Instruments).
©2006 CABRILOG SAS
Podr
ę
cznik Cabri II Plus
:
Autor
: Sandra Hoath and Chartwell Yorke
Tłumaczenie
:
Bronis aw Pabich, Maciej Marczewski, Agnieszka Nowakowska
Uaktualnienie
: 11 lipca 2007
Nowe wersje
:
Zgłaszanie bł
ę
dów
:
Projekt graficzny, układ stron, korekta
: Cabrilog
2
SPIS TRE
Ś
CI
S 4
ROZDZIAŁ 1
:
OBIEKTY I NARZĘDZIA
ROZDZIAŁ 2
:
NARZĘDZIA POZNAWCZE
S 21
ROZDZIAŁ 3
:
ATRYBUTY
S 24
ROZDZIAŁ 4
:
USTAWIENIA I DOSTOSOWYWANIE
S 28
S 33
ROZDZIAŁ 5
:
INTERFEJS UŻYTKOWNIKA
ROZDZIAŁ 6
:
EKSPORT I DRUKOWANIE
S 48
3
ROZDZIAŁ
1
OBIEKTY I NARZĘDZIA
Niniejszy rozdział prezentuje zestaw obiektów dostępnych w programie Geometria
Cabri, wszystkie metody ich tworzenia oraz ich właściwości.
Lista właściwości oraz sposoby ich modyfikowania jest wyszczególniona w rozdziale
[3] WŁAŚCIWOŚCI
.
Wszystkie obiekty mogą posiadać przypisaną nazwę. Składa się ona
z alfanumerycznych znaków przypisanych obiektowi, na przykład nazwy punktu. W
trakcie tworzenia obiektu można od razu nadać mu nazwę, wpisując ją z klawiatury.
Nazwa
może być później zmodyfikowana przy użyciu narzędzia
[Tekst i
Symbole]Nazywanie
.
1.1 PUNKT
Punkt jako obiekt jest podstawą wszystkich figur. Program Geometria Cabri
umożliwia manipulacje punktami w przestrzeni euklidesowej, z zapewnieniem
odpowiedniego ich zachowania w nieskończoności.
Niezależny, ruchomy punkt może zostać stworzony na płaszczyźnie przy użyciu
narzędzia
[Punkty]Punkt
i kliknięciu na pustej części obszaru rysowania. Punkt ten
może być następnie przemieszczany w dowolne miejsce przy użyciu myszy, po
uprzednim odaktywnieniu kursora opcją
[Manipulacja]Wskaźnik
.
Punkt może zostać utworzony na linii (odcinku, prostej, półprostej, boku wielokąta,…)
lub na krzywej (okręgu, łuku, stożkowej, ...) pośrednio przy użyciu narzędzia
[Punkty]Punkt
lub bezpośrednio używając
[Punkty]Punkt na obiekcie
. Punkt
utworzony w ten sposób może być przemieszczany swobodnie w obrębie obiektu.
Można też utworzyć punkt przecięcia dwóch linii/krzywych, zarówno pośrednio,
używając narzędzia
[Punkty]Punkt
jak i bezpośrednio przy użyciu
[Punkty]Punkt
przecięcia
. Wszystkie punkty przecięcia dwóch obiektów są tworzone równocześnie
przy użyciu narzędzia
[Punkty]Punkt przecięcia
i wybraniu tych obiektów.
Narzędzie
[Konstrukcje] Środek
tworzy punkt, który jest położony w połowie drogi
między dwoma istniejącymi punktami lub środek odcinka, wektora albo boku
wielokąta.
Narzędzie
[Konstrukcje]Przeniesienie miary
przenosi długość na:
półprostą (wskaż miarę i półprostą),
wektor (wskaż miarę i wektor),
4
oś (wskaż miarę i oś),
okrąg (wskaż miarę, okrąg i punkt na okręgu),
wielokąt (wskaż miarę i wielokąt).
We wszystkich tych przypadkach konstruowany jest nowy punkt.
Punkt może zostać skonstruowany jako obraz punktu w wyniku przekształcenia,
przy użyciu jednego z narzędzi w przyborniku
[Przekształcenia]
.
Jeżeli jakiekolwiek inne narzędzie wymaga wybrania punktu, można tego dokonać
wybierając istniejący punkt lub konstruując go pośrednio przy użyciu bieżącego
narzędzia (na linii lub krzywej albo w punkcie przecięcia linii lub krzywych). W
tym przypadku operacja ta przebiega tak samo jak przy użyciu narzędzia
[Punkty]Punkt
.
Gdy tworzona jest prosta lub półprosta, drugi punkt może być utworzony na przez
wciśnięcie i przytrzymanie klawisza
Alt
dopóki nie zostanie wybrana pozycja
drugiego punktu. Do właściwości punktu należą jego kolor, kształt, wielkość,
etykietka i obrazek (opcjonalne).
1.2 PROSTA
Geometria Cabri umożliwia manipulacje prostymi w przestrzeni euklidesowej z
możliwością ich przedłużenia w nieskończoność, pod warunkiem, że opcja ta została
wybrana w ustawieniach.
Narzędzie
[Linie]Prosta
używane jest do tworzenia prostej przechodzącej przez
zadany punkt. Jedno kliknięcie tworzy pierwszy punkt, a drugie ustala kierunek
prostej, która w przeciwnym wypadku obraca się swobodnie w trakcie poruszania
kursora.
Narzędzie to może być również użyte do skonstruowania prostej przechodzącej
przez dwa punkty. Drugi punkt może zostać stworzony na bieżąco przez wciśnięcie i
przytrzymanie klawisza
Alt
. Gdy prosta jest tworzona przez dwa punkty, które
pokrywają się, prosta pozostaje niezdefiniowana. Gdy w trakcie konstruowania
prostej przechodzącej przez jeden punkt zostanie wciśnięty i przytrzymany klawisz
Shift
kierunek linii zostanie ograniczony do wielokrotności kąta 15º (15, 30, 45,
60, 75, 90º) względem poziomu ekranu.
Narzędzia
[Konstrukcje]Prosta prostopadła
i
[Konstrukcje]Prosta równoległa
konstruują nową prostą prostopadłą lub równoległą w zadanym (przez odcinek,
prostą, promień, bok wielokąta, wektor lub oś) kierunku, przechodzącą przez zadany
punkt.
Narzędzie
[Konstrukcje]Symetralna
tworzy zbiór punktów równoodległych od
dwóch punktów albo symetralną odcinka, wektora lub boku wielokąta.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]