Carmella Van Vleet, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
P
ewnego pi¹tkowego wieczoru Twój syn jak zwykle przycho-
dzi ze szko³y. Tym razem jest jednak blady jak ciana
i w dr¿¹cej rêce trzyma kopertê ze swoj¹ kart¹ ocen. Umie-
chasz siê do niego i mówisz: Hej, na pewno nie jest a¿ tak le.
Pod czujnym spojrzeniem syna bierzesz kartê i zaczynasz j¹ studio-
waæ. Faktycznie, nie jest tak le (czwórka z matematyki zmieni³a siê
w pi¹tkê), ale pewne rzeczy wymagaj¹ jeszcze poprawy. Wed³ug
nauczyciela Twojego syna staæ na wiêcej.
Lêk przed sprawdzianami. ci¹ganie. Dwója z testu. Zaburzenia
w uczeniu siê. Posiadanie dziecka wybitnie uzdolnionego, nieucz¹-
cego siê lub wybitnie uzdolnionego i nieucz¹cego siê. Albo posia-
danie dwójki dzieci, z których jedno ma same szóstki, drugie za
dostaje czwórki Czy nie by³oby wspaniale, gdyby w ksiêgarniach
sprzedawano poradniki mówi¹ce, w jaki sposób sprawiæ, by dziec-
ko dostawa³o konkretne oceny?
81
Lêk przed sprawdzianami
Przez dwa ostatnie tygodnie przepytywa³e swoj¹
córkê ka¿dego wieczora, dziêki czemu mog³a siê dobrze
przygotowaæ i zyskaæ pewnoæ siebie (prawdê mówi¹c,
to nawet Ty by³e w stanie rozwi¹zaæ test
na szóstkê). Po kilku dniach przychodzi jednak
moment prawdy, czyli czas og³oszenia wyników
sprawdzianu. I je¿eli ta wielka czerwona trójka nie
oznacza niefrasobliwoci, to byæ mo¿e Wasza córka
cierpi na silny lêk przed sytuacj¹ sprawdzaj¹c¹ umie-
jêtnoci.
Stres odczuwany przed sprawdzianami lub
w ich trakcie mo¿e utrudniæ uczniom wykorzy-
stanie pe³ni swoich mo¿liwoci. Czasami za po prostu bardzo le
odbija siê na ich nerwach. Pocenie siê, dr¿enie r¹k, szybkie têtno,
bóle brzucha, obgryzanie paznokci czy bezsennoæ przed dniem
egzaminu to tylko kilka oznak takiego lêku. Niezale¿nie jednak
od tego, czy Twoje dziecko jest lekko spiête, czy te¿ jest k³êbkiem
nerwów, zawsze znajdzie siê co, w czym mo¿esz mu pomóc.
ILE CZASU POWIÊCAÆ NA NAUKÊ?
To, jak d³ugo dziecko powinno siê uczyæ, zale¿y od jego wieku.
Ogólnie rzecz bior¹c, im dziecko jest m³odsze, tym krótszy jest
czas, przez który mo¿e efektywnie przyswajaæ wiedzê (m³odsze
dzieci mog¹ krócej ni¿ starsze skupiaæ uwagê). Co prawda
ka¿de dziecko ma indywidualny poziom zdolnoci, ale ogólnie
przyjmuje siê, ¿e dzieci w zerówce, pierwszej i drugiej klasie
nie powinny uczyæ siê d³u¿ej ni¿ 15 20 minut dziennie. Dzieci
w klasach 3 6 powinny powiêcaæ na naukê od pó³ godziny
do godziny dziennie. Naleganie, by dziecko uczy³o siê d³u¿ej,
nie tylko nie pomo¿e mu w nauce, ale bêdzie mêcz¹ce zarówno
dla niego, jak i dla Ciebie.
82
WSKAZÓWKA PRAKTYKA
Nie przejawiaj nastawienia wszystko albo nic ani nie przesa-
dzaj, mówi¹c o wadze pojedynczego testu. Sprawdzian to tylko
sprawdzian. Nic siê nie stanie, je¿eli dziecko dostanie s³ab¹ oce-
nê. Zrobienie b³êdu w wyrazie rze¿ucha na dyktandzie
w czwartej klasie nie ma ¿adnego znaczenia dla tego, kim bê-
dzie w przysz³oci. To samo dotyczy kiepskiej oceny z przed-
miotu czy nawet s³abego wiadectwa. Wyt³umacz to dziecku, py-
taj¹c, czy wyrzuci³oby wszystkie swoje zabawki, gdyby popsu³a
siê tylko jedna lub dwie. Wiêkszoæ dzieci odpowie, ¿e nigdy by
tego nie zrobi³a. Ty te¿ nie powiniene tak postêpowaæ.
Po pierwsze, zawsze mo¿esz przygotowaæ dziecko do sprawdzianu.
Uczenie siê na si³ê to kiepski pomys³. Najlepiej ustaliæ rozs¹dny
plan nauki zaraz po poznaniu terminu testu. Poniewa¿ systematycz-
ne uczenie siê krótszych treci materia³u sprzyja jego zapamiêty-
waniu, podziel materia³ na mniejsze, ³atwiej przyswajalne fragmen-
ty. Je¿eli Twoje dziecko nie jest przeczulone na punkcie terminów,
zaznacz datê sprawdzianu w kalendarzu (u niektórych dzieci
wzmacnia to jednak lêk). Je¿eli nie masz wyznaczonego czasu
na pomoc dziecku w nauce, pozwól, aby ono samo zdecydowa³o,
kiedy chce siê uczyæ; zwróæ uwagê, aby czas ten by³ zgodny z jego
83
STYLE NAUKI
Wiedza na temat tego, jaki styl nauki ma Twoje dziecko, mo¿e
pomóc zarówno Tobie, jak i jemu we wspólnej pracy
nad zadaniem domowym. Samych stylów jest doæ wiele, ale
wiêkszoæ ludzi ma zwykle jeden z przedstawionych poni¿ej.
Dziecko wykazuje styl
s³uchowy
, je¿eli uczy siê najlepiej
podczas rozmawiania o lekcjach lub s³uchania czytanego
materia³u. S³uchowcy dobrze spisuj¹ siê w grach pamiêciowych,
czêsto maj¹ zdolnoci muzyczne i dobrze zapamiêtuj¹
zas³yszane informacje. Aby pomóc takim dzieciom w nauce,
warto jest korzystaæ z rymowanek i czytania tekstu do znanego
rytmu lub melodii. Pomocne jest te¿ rozmawianie o przedmiocie
zajêæ lub powtarzanie konkretnych informacji.
Dziecko przejawiaj¹ce
wzrokowy
styl uczenia siê najlepiej
zapamiêtuje informacje widziane lub przeczytane. Dzieci takie
najlepiej radz¹ sobie z informacjami zapisanymi na tablicy oraz
w ksi¹¿kach i na plakatach. wietnie te¿ zapamiêtuj¹ widziane
szczegó³y. Mo¿esz pomóc swojemu wzrokowcowi, zachêcaj¹c
go do robienia notatek na fiszkach lub konspektów z materia³u,
który ma sobie przyswoiæ. Dobrze sprawdza siê podkrelanie
kluczowych fragmentów kolorowymi pisakami.
Styl
kinestetyczny
odznacza siê optymalnym poziomem
przyswajania informacji praktycznych. Kinestetycy najlepiej
radz¹ sobie z rozwi¹zywaniem problemów praktycznych
i mechanicznych. Lubi¹ rozbieraæ rzeczy na drobne czêci, aby
dowiedzieæ siê, jak one dzia³aj¹. Pamiêtaj¹ szczegó³y wydarzeñ,
których dowiadczy³y na w³asnej skórze. Takim dzieciom mo¿na
pomóc w nauce, zapewniaj¹c im dostêp do du¿ej iloci pomocy
rzeczowych (monet, klocków, samochodzików, etc.), które mog¹
pos³u¿yæ do praktycznego ilustrowania problemów.
Je¿eli nie wiesz, jaki styl uczenia siê przejawia Twoje dziecko,
wypróbuj kilka podejæ. Pamiêtaj, ¿e dziecko korzystaj¹ce
84
[ Pobierz całość w formacie PDF ]