Caravaggio, historia sztuki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Michelangelo Merisi zw. Caravaggio

Rodzajowy sposób przedstawiania religijnych scen

Od jego nazwiska utworzono pojęcie Caravaggionizm – formuła stylistyczna w malarstwie
wprowadzona i rozwinięta ok. 1605-1640 przez włoskich kontynuatorów i
naśladowców

Charakteryzowały go takie cechy jak: zdecydowana gra
, śmiałe
skróty
intensywny
(dominacja czerwieni, brązów i czerni),
ukazywanie postaci na bliskim planie i mrocznym neutralnym tle, mocne efekty
naturalistyczne i iluzjonistyczne, patos, ekspresja, dramatyzm. Dominowała tematyka
religijna oraz specyficzne sceny rodzajowe: wróżenie z ręki, oszukiwanie w czasie gry w karty,
grajkowie i muzykanci, młodzieńcy w tawernie, itp.
I.
Św. Mateusz z Aniołem wersja I (1658)

Kaplica Contarellich w kościele San Luigi dei Francesci w Rzymie

Zniszczony w czasie II wojny światowej, wystawiany był w muzeum w Berlinie,

Znany z czarno-białej fotografii,

Nie przyjęty z powodu ukazania sceny natchnienia apostoła jako sytuacji
codziennej

Św. Mateusz – prosty chłop, rybak o zniszczonych stopach, muskularny,
niewykształcony mężczyzna,

Pisanie sprawia mu trudność dlatego Anioł musi prowadzić jego rękę, pomagać
mu

Kontrast pomiędzy Aniołem a Mateuszem. Mateusz j.w., Anioł – delikatna,
dziewczęca uroda, choć jest to chłopiec (zniewieściały)

Scena ukazana nieco z góry, tak jakby widz stał i patrzył na siedzącą postać, co
czyni ją jeszcze bardziej zbliżoną do życia codziennego,

Kompozycja oświetlona silnym światłem o niewiadomym źródle – jakby reflektor,
światło niewystępujące w naturze,

Stopa wydaje się wychodzić z obrazu – połączenie rzeczywistością.
II.
Św. Mateusz z Aniołem II wersja (1602), inaczej Inspiracja św. Mateusza.

Mateusz – starzec o szlachetnej urodzie,

Pokazany lekko z dołu co podnosi go w oczach widza.

Oddzielony od codzienności życia

Jakby wstawał z krzesła

Wzrok podnosi ku górze

Anioł widoczny częściowo

Przekazuje Mateuszowi potrzebną wiedzę, argumenty wylicza ostentacyjnie na
palcach gestem retorów (mówców)

Caravaggio zachował DECORUM – zasada zgodności treści z formą, Arystoteles,
Cyceron, Horacy, odpowiednie dobranie stylu i tematyki dzieła, w tym przypadku
zachowanie godności tematu religijnego,
III.
Nawrócenie św. Pawła w drodze do Damaszku 1600-1601, kaplica Cerasich w kościele
Santa Maria del Popolo w Rzymie.

Dwie postaci w ciemności, na które z góry pada mocne światło o nieokreślonym
źródle, co daje skojarzenie ze światłem boskim, obecnością Boga w scenie, (walor
symboliczny)

Paweł spadł z konia, leży na ziemi,

Koń dominuje nad sceną,

Widz musi domyślać się, że to światło (Bóg) jest przyczyną upadku Pawła, który w
tej właśnie chwili go oświeca,

Ważne: różnica w ukazywaniu Boga – jako światło, a nie staruszka w obłokach,

Obraz pełen skupienia i kontemplacji,

Światło na obrazie zgodne jest z kierunkiem padania promieni słonecznych przez
latarnię u szczytu kopuły w kaplicy Cerasich,
IV.
Powołanie św. Mateusza na Apostoła, 1600, kaplica Contarellich w San Luigi dei
Francesi

Mateusz w karczmie bądź przed domem (nierozstrzygnięte), w towarzystwie
wesołych kompanów, grających w karty,

Pojawienie się Chrystusa wywołuje wśród nich zaniepokojenie,

Chrystus – twarz i dłoń skierowane w stronę Mateusza,

Św. Mateusz jako bogaty, elegancko ubrany mężczyzna, który w pytającym geście
wskazuje na siebie ( czy na pewno o mnie chodzi?)

Kontrast świętości i sceptycyzmu ( gra w karty i czysta postać Jezusa) –
dominujący akcent kompozycyjny dzieła,
V.
Wskrzeszenie Łazarza, 1608

Nowatorstwo: spojrzenie na wskrzeszenie z punktu widzenia Łazarza, nie zaś
osób mu bliskich, płaczących po nim.

Obraz przedstawia moment, gdy wyciągnięta dłoń Chrystusa powołuje do życia
Łazarza, a on, powracający z niebytu, w przerażeniu unosi rękę ku górze, tak
jakby błagał o nie zsyłanie go z powrotem na ziemię,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • natro.keep.pl
  • Copyright 2016 Lisbeth Salander nienawidzi mężczyzn, którzy nienawidzą kobiet.
    Design: Solitaire