Carcassonne hrabia krol i poddani, Carcassonne, instrukcje

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Klaus-Jürgen Wrede
Hrabia, król i po
ddani
To rozszerzenie składa się z 4 mniejszych, które można łączyć
z grÄ… podstawowÄ… pojedynczo lub razem. Nie zaleca siÄ™
używania w jednej rozgrywce dodatków "Hrabia" i "Rzeka II",
gdyż może dojść do sytuacji, w której nie będzie można
wyłożyć żadnego pasującego kafelka.
Zawartość rozszerzenia
•1 drewniany pionek hrabiego • 36 kafelków krajobrazu
Król i rabuś
(7 kafelków)
5 kafelków krajobrazu należy przed grą wymieszać z pozostałymi.
Ten kafelek przedstawia 2 oddzielne części miasta. W trakcie rozgrywki
mogą one jednak, za pomocą innych kafelków, zostać połączone ze sobą.
Króla
odkłada się na początku gry z boku. W momencie, gdy któryś
z graczy ukończy pierwsze miasto, zabiera króla. Jeśli w toku gry inny
gracz zdoła wznieść
większe miasto
(tzn. dołoży ostatni kafelek
do takiego miasta), to on otrzymuje króla. Na końcu gry gracz będący
w posiadaniu króla otrzymuje 1 punkt za każde ukończone miasto.
RabuÅ›
działa podobnie jak król. Otrzymuje go zawsze gracz, który
ukończył
najdłuższą drogę
. Na końcu gry posiadacz rabusia otrzymuje 1
punkt za każdą ukończoną drogę.
M
iejsca kultu i heretyk
(5 kafelków)
5 kafelków krajobrazu
z miejscami kultu
należy wymie-
szać z pozostałymi. Miejsce kultu wykłada się i podlicza
identycznie jak klasztor. Jeśli gracz położy poddanego
(pomocnika) na miejscu kultu, nazywa siÄ™ go od tej pory
heretykiem.
W
ykładanie miejsc kultu
Miejsce kultu nie może bezpośrednio sąsiadować z większą liczbą klasztorów, a
klasztor nie może bezpośrednio przylegać do większej liczby miejsc kultu. Jeśli gracz
wyłoży miejsce kultu bezpośrednio (poziomo, pionowo lub ukośnie) przy klasztorze
współgracza i położy tam heretyka, heretyk wyzywa mnicha na pojedynek. Ta sama
sytuacja ma miejsce, gdy mnich zostanie ustawiony bezpośrednio obok miejsca kultu
współgracza. Jest również dopuszczalne wyzywanie własnego mnicha czy heretyka.
1
W
yzywanie na pojedynek
Podczas wyzywania istotne jest, kto pierwszy ukończy swój budynek. Gracz, którego
budowla była ukończona jako pierwsza, otrzymuje 9 punktów zwycięstwa, drugi
z graczy nie otrzymuje nic. Następnie obaj poddani wracają do swoich właścicieli.
Jeśli wyzwanie na pojedynek nie zostanie rozstrzygnięte do końca gry, gracze
punktujÄ… zwyczajnie, jak za klasztor.
Gracz, który położył kafelek z miejscem kultu, może naturalnie umieścić swojego
pomocnika (zamiast w miejscu kultu) również na łące, drodze lub w mieście.
Hrabia z Carcassonne
(12 kafelków i 1 drewniany pionek)
1
4
2
3
12 kafelków krajobrazu należy przed grą ułożyć na środku stołu w ukazany powyżej sposób.
Powstałe w ten sposób miasto (Carcassonne) jest punktem wyjścia w tej grze. Dotychczasowy
kafelek startowy nie będzie zatem potrzebny.
W mieście są 4 dzielnice:
1. zamek 2. targowisko 3. kuźnia 4. katedra.
Pionek hrabiego zostaje umieszczony w zamku, a gra rozpoczyna się w normalny sposób.
Poddani w mieście
Za każdym razem, kiedy gracz doprowadzi do podsumowania, w którym co najmniej jeden
z jego współgraczy punktuje (
ale nie on sam
), może on pod koniec swojego ruchu umieścić
1
poddanego
(z własnych zasobów) w dowolnej
dzielnicy miasta
. Jeśli gracz doprowadził do
kilku podsumowań na raz, nie może w żadnym z nich otrzymać punktów, by móc skorzystać z
tej możliwości. W jednej kolejce może on jednak ustawić co najwyżej 1 poddanego.
2
Jeśli w toku gry jakiś obszar (miasto, droga, klasztor) zostanie ukończony, wszyscy
gracze mogą (jeszcze przed jego podliczeniem) przestawić swoich poddanych z odpo-
wiednich dzielnic miasta do tego obszaru. (
WyjÄ…tek:
Hrabia znajduje się we właściwej
dzielnicy miasta – zobacz niżej). W ten sposób poddani mogą być ustawiani nawet
w zajętych obszarach. Dopiero teraz następuje podliczenie.
Poddanych przemieszcza się w następujący sposób:
- z zamku do podliczanego miasta,
- z kuźni na podliczaną drogę,
- z katedry do podliczanego klasztoru,
- z targowiska na podliczanÄ… Å‚Ä…kÄ™.
(Pomocnicy z targowiska mogą być ustawieni dopiero na końcu gry.)
Jak to przebiega w szczegółach?
Zaczyna gracz siedzący po lewej stronie gracza, który doprowadził do podsumowania,
następni gracze zagrywają zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gracz, który doprowadził
do podsumowania będzie wykonywał ten ruch jako ostatni. Każdy z graczy może
przestawić z właściwej dzielnicy miasta do podliczonego obszaru od 0 do wszystkich
swoich poddanych. Teraz, w normalny sposób, następuje podliczenie.
Poddani, którzy nie zostali przestawieni pozostają na razie w Carcassonne. Poddani
z Carcassonne mogą być umieszczani tylko w wyżej opisany sposób. Nie można ich
również dowolnie przenosić z powrotem do własnych zasobów.
H
rabia
Zawsze, gdy gracz ustawi swojego poddanego w Carcassonne, może on
również przestawić hrabiego do dowolnej dzielnicy. Z dzielnicy, do której
trafi hrabia nie mogą zostać przeniesieni żadni pomocnicy.
Przykład:
Zostaje podliczone miasto. Hrabia znajduje siÄ™ w zamku (zamek
– miasto). Żadnemu z graczy nie wolno przestawić poddanego z zamku do miasta.
Poddani są blokowani w takiej dzielnicy tak długo, aż hrabia nie przemieści się do in-
nej. Hrabia zawsze znajduje siÄ™ w jednej z dzielnic i nigdy nie opuszcza Carcassonne.
Szczegóły wynikające z łączenia dodatków:
1. rozszerzenie:
W Carcassonne można również umieścić dużego poddanego. Jeśli został on
następnie przestawiony do podsumowywanego obaszaru, liczy się tam normalnie, jako 2
poddanych.
2. rozszerzenie - "Kupcy i budowniczowie":
Jeśli gracz (dzięki budowniczemu)
wykonuje podwójny ruch i w każdej części tego ruchu spełnia opisane warunki, może
również w obu częściach tego ruchu umieścić w Carcassonne po jednym z poddanych.
3
Rzeka II
(12 kafelków)
Rzekę układa się na początku gry. Kafelek
początkowy z podstawowej wersji gry nie będzie
potrzebny. Źródło, rozwidlenie i jezioro z wulka-
nem zostają odłożone na bok, pozostałe kafelki
rzeki zostają wymieszane rewersami ku górze.
Źródło zostaje położone na środku stołu. Najmłodszy gracz wykłada rozwidlenie.
Następnie gracze w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara losują jeden z kafelków
rzeki i dokładają go z lewej lub prawej strony obu ramion rzeki. Na końcu umieszcza się
wulkan.
Kafelki rzeki mogą zostać ułożone dowolnie, poza dwoma wyjątkami, tj. bez
zawracania i Å‚Ä…czenia ramion rzeki.
Każdy z graczy może, jak w normalnej grze, dowolnie ustawić poddanego (jednak nie
na samej rzece).
Gracz, który wykłada wulkan, nie może na tym kafelku ustawić poddanego, za to
natychmiast wykonuje drugi ruch (tzn. zaczyna normalnÄ… grÄ™).
Jeśli gra toczy się bez odpowiednich rozszerzeń, karczma, stado świń i wulkan nie
mają właściwego im zastosowania.
Stado świń
przynosi chłopu (farmerowi), do którego należy łąka,
dodatkowo 1 punkt za miasto. Jest to dodatkowy bonus do
normalnych świnek z rozszerzenia "Kupcy i budowniczowie".
Karczma nad jeziorem
"Karczmy i katedry",
1. rozszerzenie, str. 1 instrukcji.
Wulkan
"Księżniczka i smok", str. 1 instrukcji.
Gracz, który wyłoży ten kafelek może niezwłocznie wykonać
następny ruch.
TÅ‚umaczenie:
Meehoow
Wszystko o CARCASSONNE znajdziecie na stronie: www.carcassonne.de. Możecie tam uzyskać odpowie-
dzi na pytania związane z grą, wziąć udział w różnych konkursach i loteriach oraz zamówić newsletter.
© 2007
Hans im Glück Verlags-GmbH
Birnauer Str. 15
80809 München
info@hans-im-glueck.de
Zagrajcie w CARCASSONNE
online na:
www.brettspielwelt.de
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • natro.keep.pl
  • Copyright © 2016 Lisbeth Salander nienawidzi mężczyzn, którzy nienawidzÄ… kobiet.
    Design: Solitaire