Carcassonne 2, Carcassonne, instrukcje

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Polska instrukcja do gry planszowej
Carcassonne
t„umaczenie i przygotowanie:
Magdalena ”Sasannkań Jedlinska
Carcassonne ó inteligentna gra dla 2-5 oso b od lat 10
Po„ozone na po„udniu Francji miasto Carcassonne s„ynie ze swych rzymskich i s redniowiecznych
fortyfikacji. Gracze rozwijaja otoczenie dooko„a Carcassonne, ustawiaja swoich ludzi na „akach, w
miastach, klasztorach i polach. Umieje tnos ci graczy w rozwijaniu otoczenia i uzywaniu z„odziei,
rycerzy, farmerow i mnichow determinuje zwycie zce .
Zawartosc
§
72 zetony planszy (w„aczajac w to 1 startowy zeton o innym rewersie), ktore pokazuja obszary
drog, miast, „ak i klasztory. 12 zetonow obrazujacych rzeke nie jest sk„adnikiem podstawowej
gry, ale ich rewers jest taki sam jak zetonu startowego.
Klasztor
segment miasta
segment ąa ki
skrzyzowanie
segment drogi
§
40 pionkow w 5 kolorach. Kazdy pionek moze
byc uzyty jako rycerz, z„odziej, farmer lub
mnich. Jeden pionek kazdego gracza jest
znacznikiem punktacji.
§
1 tor punktacji uzywany do bieza cego podliczania punktow
§
instrukcja
Ogo lnie
Gracze k„ada zetony planszy tura po turze, na zmiane . W tym czasie
drogi, „aki, miasta i klasztory pojawiaja sie i zaczynaja rosnac. To na nich w„as nie gracze moga
ustawiac swoje pionki aby uzyskac punkty. Gracze zbieraja punkty zarowno w czasie gry jak i na jej
koniec. Gracz z najwie ksza liczba punktow uzyskana po ostatecznym liczeniu wygrywa.
Przygotowanie gry
Po„oz startowy zeton obrazkiem do gory na s rodku sto„u. Przemieszaj pozosta„e zetony rewersem do
gory i zbierz je w jednym miejscu na stole lub w kilku kupkach tak, aby kazdy z graczy mia„ do nich
„atwy doste p. Po„oz tor punktacji w poblizu, ale tak, aby zosta„o miejsce na rozbudowanie planszy.
Kazdy z graczy bierze 8 swoich pionkow w swoim kolorze i k„adzie po jednym pionku na torze
punktacji, na najwie kszym polu w lewym dolnym rogu. Pozosta„e pionki gracze k„ada przed soba.
Najm„odszy z graczy wskazuje, kto be dzie pierwszym graczem.
Rozgrywka
Gracze rozgrywaja swoje tury po kolei, w kolejnos ci wg zgodnej z droga wskazowek zegara
rozpoczynajac od pierwszego gracza. W czasie swojej tury gracz moze wykonac naste pujace akcje w
podanej kolejnos ci:
1. Gracz
musi
pociagnac
z eton
i po„ozyc go przy juz istniejacych.
2. Gracz
moz e
postawic jeden ze swoich
pionko w
na zetonie, ktory w„as nie po„ozy„.
3. Jes li poprzez do„ozenie zetonu
klasztor, droga lub miasto
sa ukonczone, podlicza sie za
nie punkty.
Ukńadanie z etono w
Najpierw gracz
musi
pociagnac jeden zeton spos rod tych leza cych rewersem do gory. Gracz
przyglada mu sie i pokazuje go pozosta„ym graczom (tak, aby mogli oni mu doradzic ”najlepszeń
u„ozenie zetonu) i uk„ada go na stole, trzymajac sie ponizszych zasad:
§
Nowy zeton (na przyk„adach zaznaczony czerwona ramka)
musi
byc po„ozony tak, aby
przynajmniej jeden jego bok przylega„ do juz po„ozonego zetonu. Zeton nie moze zostac
przy„ozony do rogu, ale musi przylegac ca„ym bokiem.
§
Nowy zeton musi byc po„ozony tak, aby wszystkie segmenty „ak, miast i drog znajdujace sie
na danym zetonie stanowi„y kontynuacje leza cych juz na stole „ak, miast i drog (klasztory sa
zbudowane zawsze z jednego zetonu).
segmenty drogi i po l
segmenty miasta
sa spo jne
sa spo jne
W rzadkich przypadkach, gdy wyciagnie ty zeton nie
moze zostac po„ozony w zadnym miejscu (nigdzie nie
pasuje) i wszyscy gracze sie z tym zgodza, gracz
odrzuca nie pasujacy zeton (do stosu z ktorego go
wzia„) i wyciaga inny zeton.
z jednej strony segment To uąozenie
miasta jest kontynuowany, jest bąe dne
z drugiej segment pola
jest kontynuowany
Ukńadanie pionko w
Po po„ozeniu zetonu, gracz
moz e
po„ozyc na niego swojego pionka, stosujac sie do ponizszych
zasad:
§
Gracz moze po„ozyc tylko jeden pionek na ture .
§
Gracz musi uzyc pionka, ktory jeszcze nie jest na planszy.
2
 §
Gracz moze po„ozyc pionek tylko na zetonie, ktory w„as nie po„ozy„.
§
Gracz musi wybrac gdzie po„ozy pionka.
Rycerz
Ząodziej
Farmer
Mnich
w segmencie miasta segmencie drogi na ąa ce
w klasztorze
§
Gracz nie moze po„ozyc pionka na segmencie pola, miasta lub drogi, jes li ten segment „aczy
sie z segmentem na ktorym juz stoi jakis pionek (bez znaczenia jak daleko). Przyjrzyj sie
przyk„adom:
Niebieski moze postawic
tylko farmera, gdyz w
stykaja cym segmencie miasta
jest juz rycerz.
Czerwony moze postawic pionek jako rycerza albo ząodzieja.
Farmera moze miec tylko na maąym segmencie ąa ki, gdzie wskazuje
czerwona strzaąka. Na wie kszej ąa ce juz znajduje sie farmer na
poąa czonym segmencie ąa ki.
Gdy gracz rozstawi„ juz wszystkie swoje pionki, nadal uk„ada zetony w swojej kolejce. Pionki wracaja
do graczy gdy klasztor, droga lub miasto sa zamknie te i podliczone.
Punktowanie zakon czonych klasztoro w, miast i dro g
Jes li klasztor, droga lub miasto sa zakonczone poprzez u„ozenie
wszystkich zamykajacych je zetonow, jest podliczane.
Zakon czona droga
Droga jest zakonczona, gdy segmenty na obu koncach drogi
„acza sie ze skrzyzowaniem, miastem, klasztorem lub droga
tworzy zamknie ta pe tle . Pomie dzy dwoma koncami drogi moze
byc dowolnie duzo segmentow. Gracz, ktory ma z„odzieja na
zamknie tej drodze, podlicza punkty uzyskane za ta droge ź jeden
punkt za jeden zeton zawierajacy segment ukonczonej drogi.
(Policz liczbe zetonow ź oddzielne segmenty na jednym zetonie
licza sie jako 1 punkt.)
Gracz przesuwa swojego pionka na torze punktacji o tyle pol, ile punktow uzyska„. Gdy przekroczysz
50 punktow, k„adziesz pionka aby zaznaczyc, ze masz juz 50 punktow liczysz punkty dalej wzd„uz
toru.
Zakon czone miasto
Miasto jest zakonczone, gdy w ca„os ci otoczone jest murami, a w murze nie ma zadnej dziury. Jedno
miasto moze sk„adac sie z wielu segmentow.
Czerwony dostaje 8 punkto w
Wyja tek:
gdy ukon czone miasto ma tylko 2 segmenty, gracz
otrzymuje tylko 2 punkty (nie cztery) oraz 1 punkt za kazda tarcze ,
jesli taka sie znajduje w miescie.
3
 Gracz, ktory ma rycerza w ukonczonym mies cie liczy sobie po 2 punkty za zeton wchodzacy w sk„ad
miasta. (Nalezy policzyc zetony, oddzielne segmenty miasta na zetonie daja jeden punkt.) Kazda
tarcza znajdujaca sie na segmencie w mies cie daje dodatkowe 2 punkty.
Co sie dzieje, gdy ukon czone miasto lub droga zawiera wie cej niz jednego pionka?
Mozliwe, ze w czasie madrego uk„adania
zetonow, na jednej drodze znajdzie sie wie cej niz
jeden z„odziej lub wie cej niz jeden rycerz w
mies cie. Gdy to sie stanie, gracz posiadajacy
najwie ksza liczbe z„odziei (na drodze) lub rycerzy
(w danym mies cie)( otrzymuje
wszystkie
punkty.
Jes li dwoch lub wie cej graczy ma dok„adnie tyle
samo pionkow na drodze lub w mies cie, otrzymuja
oni po tyle samo punktow, ile dostarcza dane
miasto lub droga.
Nowy zeton ąa czy rozdzielone dota d segmenty
miasta i tworzy jedno wie ksze miasto.
Czerwony i Niebieski dostaja po peąne 10 punkto w
za zakon czone miasto, w kto rym kazdy z nich ma
po jednym rycerzu.
Zakon czony klasztor
Klasztor zostaje ukonczony, jes li w ca„os ci jest otoczony zetonami. Gracz
posiadajacy mnicha w zamknie tym klasztorze otrzymuje 9 punktow (1 za
klasztor i 8 za otaczajace zetony).
Powro t pionka do puli doste pnych
Po tym
jak droga, miasto lub klasztor zostana zakonczone i podliczone
(tylko one), pionki ktore sta„y na tych lokacjach wracaja do w„as cicieli.
Pionki te moga zostac uzyte w dowolny sposob w
naste pnych
turach.
Niebieski dostaje 9 punkto w.
Mozliwe jest, ze jeden gracz jednoczes nie uzyska punkty za ukonczony klasztor, droge lub miasto
oraz postawi pionka na w„as nie po„ozonym zetonie:
Czerwony otrzymuje
2 punkty za miasto
1.Ukoncz droge , miasto lub klasztor k„adac
nowy zeton.
2.Ustaw pionek na po„ozonym zetonie.
3.Podlicz ukonczona lokacje .
4.WeŁ pionka, ktory sta„ na zakonczonej
lokacji.
Czerwony otrzymuje 3 punkty za
droge .
ąaki
Po„aczone zielone segmenty nazywane sa „akami. aki nie sa podliczane w czasie gry. Istnieja tylko
jako miejsca, w ktorym mozna ustawic farmerow. Farmerzy podliczani sa tylko w czasie koncowego
liczenia punktow.
Farmerzy zostaja na ńa kach az do kon ca gry i nigdy nie wracaja do gracza az do kon ca gry!
Farmy ograniczane sa drogami, miastami oraz krawe dzia ostatniego zetonu, za ktorym juz nic nie
lezy.
4
 Wszyscy 3 farmerzy maja swoje wąasne
ąa ki. Segmenty dro g i miast oddzielaja
ąa ki od siebie.
Po doąozeniu kolejnego zetonu, ąa ki 3 farmero w ąa cza
sie .
Wazne:
gracz, kto ry poąozyą nowy zeton nie moze
ustawic pionka na ąa ce, gdyz przylegaja ce segmenty
ąa k maja juz swoich farmero w
Koniec gry
Na koniec tury gracza, ktory wyciagna„ i po„ozy„ ostatni zeton
planszy, gra sie konczy. Teraz naste puje ostateczne
podliczanie punktow.
Ostateczne podliczanie
Wszystkie nieukonczone miasta, drogi i klasztory zostaja
podliczone. Za kazda nieukonczona droge lub miasto gracz,
ktory posiada tam swojego z„odzieja lub rycerza, otrzymuje
po jednym punkcie za zeton wchodzacy w sk„ad jego miasta
lub drogi. Tarcze warte sa 1 punkt kazda. Za nieukonczone
miasta i drogi, ktore naleza do wie cej niz jednego gracza, uzyj
zasad opisanych przy ukonczonych drogach oraz miastach
aby wskazac osoby, ktore dostaja punkty. Za nieukonczony
klasztor, gracz z mnichem na klasztorze otrzymuje 1 punkt za
zeton z klasztorem i 1 punkt za kazdy zeton otaczajacy
klasztor.
Punkty za farmero w (ńa ki)
Farmerow podlicza sie w naste pujacy sposob:
§
Tylko zakonczone miasta maja znaczenie.
§
aka musi miec stycznosc z zakonczonym miastem. Odleg„osc farmera od takiego miasta nie
ma znaczenia.
§
Za kazde ukonczone miasto, z ktorym „aczy sie „aka, gracz posiadajacy farmera na „ace
otrzymuje 4 punkty bez wzgle du na wielkosc miasta.
Niebieski otrzymuje 4 punkty. Za nie zakon czone miasto
na drugim zetonie z lewej dostaje 0 punkto w.
§
Do jednej „aki moze przylegac dowolna liczba ukonczonych miast.
Niebieski dostaje 8 punkto w.
§
Do jednego miasta moze przylegac kilka zaje tych „ak. W takim przypadku punkty za miasto
otrzymuje ten gracz, ktory ma najwie cej „ak przylegajacych do danego miasta. Jes li kazdy z
graczy ma taka sama liczbe farmerow na „akach przylegajacych do miasta, wszyscy otrzymuja
po 4 punkty za to miasto.
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • natro.keep.pl
  • Copyright 2016 Lisbeth Salander nienawidzi mężczyzn, którzy nienawidzą kobiet.
    Design: Solitaire