canvas, różne, 45 LEKCJE, tutki, tut24 fcp

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podstawy Final Cut Pro
Okno Canvas
Jakub Balicki 2006
Okno Canvas
Podczas pracy w Final Cut Pro uzywane są zazwyczaj dwa okna
z widocznym podglądem materiału wideo. Jednym z nich jest Canvas.
To okno przeznaczone jest do podglądu materiału finalnego, który będzie
wynikiem naszej kompozycji. Dodatkowo mogą być w nim uwidocznione takie
elementy jak ramki konstrukcyjne elementów, ścieżki ruchu i inne elementy
techniczne które na materiale finalnym się nie znajdą. Bezpośrednio pracując
z tym oknie można dodawać elementy do kompozycji (przeciągając je
bezpośrednio na obszar okna). Na nim też można odręcznie regulować
przemieszczanie, skalowanie, deformacje, obrót i kadrowanie klipów
składających się na kompozycję.
W tym też miejscu pojawiają się informacje o kluczowych błędach takich jak
zagubienie elementów kompozycji (red alert) czy niewyrenderowaniu materiału
(blue alert).
Zakładki
W górnej części okna może znajdować się jedna lub wiecej zakładek obrabianych aktualnie w programie sekwencji.
Są one analogiczne do takich samych zakładek w oknie Timeline i działają jednocześnie (jesli zmienimy wybraną
zakładkę w Canvas, analogiczna zmiana nastąpi w oknie Timeline - i na odwrót).
Czas
W górnej cześci okna znajdują się dwa liczniki czasu w standardzie SMPTE (godziny : minuty : sekundy : klatki).
Lewy informuje o całości czasu trwania uzyskanej kompozycji, zaś lewy wskazuje bieżący czas (czyli miejsce, nad
którym znajduje się wirtualna w tym wypadku “głowica magnetowidu”).
Skalowanie obrazu
Przycisk z opisem numeryczno-procentowym obok lewego licznika czasu
informuje nas o bierzącym powiększeniu obrazu, przy czym 100% oznacza,
że jeden piksel obrazu jest równy jednemu pixelowi materiału finalnego
(liczonego w kwadratowych pixelach). Po naciśnięciu tego przycisku rozwija
się menu zawierające polecenia:
- Fit to Window - dopasuj powiększenie kadru wideo do rozmiaru okna
- Fit All - zmieść w oknie wszystkie elementy kompozycji (bez wzgledu na to
ile mogą wystawać poza kadr obrazu wideo.
- 800% - 12% - stałe nastawy powiększenia
- Show As Sq. Pixels - pozwala uniknąć horyzontalnej deformacji materiału
wideo i obrazów nieruchomych wynikającej z różnicy standardów proporcji
boków pixeli.
Dodatkowo skalować obraz można też z klawiatury (np: naciskając klawisz
Jabłko z klawiszami plus lub minus, analogicznie jak np: w Adobe Illustratorze
czy Photoshopie).
Zarządanie widokiem
Przycisk obok prawego licznika czasu pozwala na określenie sposobu
prezentacji materiału i elementów technicznych w oknie Canvas.
Polecenia sterujące podzielone są na cztery grupy (od góry):
- umożliwiają wyświetlanie bieżącej klatki animacji (Image) i elementów
konstrukcyjnych takich jak ścieżki ruchu czy obwiednia (Wireframe).
- informacji o marginesach, które potencjalnie mogą być niewidoczne
podczas dystrybucji obrazu finalnego w różnych technologiach, nakłada
na obraz timekody, oraz ostrzega o obszarach potencjalnie
problematycznych pod kątem kalibracji obrazu w zakresie jasności
(Excess Luma) czyli czymś w rodzaju “ekspozycji”
- wymuszają wyświetlanie obrazu barwnego (RGB) jak/i informacji
o związanym z nim kanale przezroczystości (Alpha) przedstawianym
w postaci czerwonej maski (analogicznie jak szybka maska
w AdobePhotoshop).
- określa robocze tło materiału (w tym “szachownice przezroczystości”
analogiczne do tych znanych z Adobe Photoshopa).
szachownica
przezroczystości
timecod wyjścia
timecod wejścia
alarm “ekspozycji”
potencjalnie
utracony
obszar
marginesów
ścieżka ruchu
obwiednia
(boundingbox)
obszary
o problematycznym
natężeniu luminacji
punkt
korekcyjny
dynamiki
punkt
korekcyjy
krzywej
timecody dla warstw
wideo i ścieżek audio
Linia czasu
Poniżej okna z podglądem obszaru roboczego, znajduje się belka symbolizująca wirtualną, rowiniętą na płasko
“taśmę” z komponowanym materiałem finalnym (gdzie w lewo jest początek, a w prawo koniec). Znacznik z źółtym
trujkątem wskazuje aktualnie wyświetlany moment animacji. Po jego obu stronach można dodać (niebieskie trujkąty)
znaczniki początku i końca materiału (jeżeli chcemy by finalna animacja była krótsza niż cała zawartość palety
Timeline).
Kontrolery transportu
Okno Canvas wyposażone jest w zestaw “przycisków” i “pokręteł” analogiczny do tego jaki można znaleźć na
magnetowidach edycyjnych. Są one analogiczne, do tych z okna Viewer.
“pokrętło”
przesówu
poklatkowego
skocz do
następnego
elementu
odtwarzaj
tylko
pomiędzy
znacznikami
początku
i końca
play/stop
odtwarzaj
okolicę (parametr
Post-Roll)
bieżącej klatki
po odworzeniu
wróć do
bieżącej
klatki
skocz do
poprzedniego
elementu
suwak
przewijania
o zmiennej
prędkości
Kontroler markerów i kluczy
W prawym dolnym rogu palety znajduje się sześć przycisków umożliwiajacych na (od lewej):
- wstawianie znaczników początku (IN)
- ...i końca (OUT) materiału
- dodawanie znaczników w miejscach do, których chcemy często i łatwo wracać
- dodawanie kluczy (środkowy przycisk) umożliwiających zaznaczanie istotnych momentów
(np: przemieszczania, skalowania,...) w animacji, po właściwym ustawieniu tych parametrów
w kluczach - klatki pośrednie zostają wygenerowane automatycznie.
- zaznaczania całości materiału
- wyszukanie identycznej ramki (do aktualnie podglądanej) w oknie Viewer.
Przyciski kontrolujące dodawanie klipów do kompozycji
Znajdują się one w lewym dolnym rogu okna. Żeby ich użyć należy w oknie Viewer otworzyć kolejny klip
i wyregulować w nim odpowiednio znaczniki początku, końca i ewentualnie położenie wirtualnej “głowicy
magnetowidu”. Ustawić odpowiednio głowice w oknie Timeline lub Canvas, a następnie kliknąć w przycisk
reprezentujący odpowiednie zdarzenie. Ponieważ ikony na przyciskach, jak i działanie przypisanych do nich operacji
jest analogiczne jak wynik przeciągnięcia klipu z okna Browser lub Viewer na okno Canvas. Zostanie to opisane
w kolejnych sekcjach.
Dodawanie elementów poprzez przeciągnięcie
na okno Canvas
Po odpowiednim przygotowaniu klipu (patrz poprzednia
sekcja) można go dodać do kompozycji poprzez
przeciąganie na okno Canvas. Kiedy ikonka pliku w trakcie
przeciągania znajdzie się na obszarze podglądu okna
Canvas, jego prawa połowa pokryje się “szufladkami”
do których można będzie ten plik wrzucić powodując
odpowiednie zdarzenie (ich opis poniżej).
Insert
Przesuwa wszystkie klipy następujące na Timelinie
w prawo, aby zrobić miejsce na świeżo dodawany.
Insert with Transition
Przesuwa wszystkie klipy następujące na Timelinie
w prawo, aby zrobić miejsce na świeżo dodawany.
Natomiast pomiędzy plikiem poprzedzającym,
a dodanym powstaje przejście typu Cross Dissolve
(ten typ przejścia polega na stopniowym zaniku widoczności
i głośności ścieżki lub/i klipu poprzedzającego na rzecz
następującego).
Overwrite
Zastępuje klip następujący.
Overwrite with Transition
Zastępuje klip następujący. Natomiast pomiędzy plikiem poprzedzającym, a dodanym powstaje przejście typu Cross
Dissolve.
Replace
Zastępuje wybrany plik nowym (synchronizacja następuje względem pozycji “głowic magnetowidów” w obu oknach).
Fit to Fill
Dopasowuje czas trwania dodawanego klip (odpowiednio go zwalniając lub przyśpieszając) i zastępuje nim klip
następujący.
Superimpose
Wstawia nowy plik w warstwę powyżej pliku następującego - tak by go zasłonić nie usuwając faktycznie
z kompozycji (jeśli warstwy powyżej nie ma to ta operacja utworzy jednocześnie nową warstwę wideo).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • natro.keep.pl
  • Copyright 2016 Lisbeth Salander nienawidzi mężczyzn, którzy nienawidzą kobiet.
    Design: Solitaire