Canton LE170, Audio gazety Various Audio

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zespo³y g³oœnikowe 2000-2500 z³
HI-FI
koby (treϾ ze strony internetowej,
wersja anglojêzyczna) szerokoœæ o 14,5cm
mniejsz¹. Informacje te trochê zbi³y mnie z tro-
pu. Przecie¿ szerokoœæ
LE170
to tylko 20,5cm –
po odjêciu 14,5-cm, pozostanie tylko 6cm – czy
firmie Canton uda³o siê wczeœniej stworzyæ tak
rekordowo anorektyczne konstrukcje, o których
w dodatku wcale nie s³yszeliœmy? Sprawdzenie
tych doniesieñ w tabelce z danymi modeli serii
LE200
wyjaœnia, ¿e nie s¹ one o 14,5 cm wê¿sze,
ale ¿e maj¹ 14,5cm szerokoœci. To ju¿ mo¿liwe,
i historia zaczyna uk³adaæ siê w logiczn¹ ca³oœæ,
chocia¿ rzadko spotykamy siê z tak wyraŸnym
oœwiadczeniem producenta, ¿e to zwiêkszenie,
a nie zmniejszenie szerokoœci obudowy, popra-
wia walory akustyczne kolumny. Sprawa jest
skomplikowana, i opisywaliœmy j¹ kilka miesiêcy
temu, przy okazji testu
Stradivari
. Nie bêdziemy
wiêc tego tematu tutaj dr¹¿yæ, tym bardziej ¿e
LE170
, jak i inne konstrukcje serii
LE100
, ze
swoimi dwudziestoma centymetrami, jednak
wcale nie zaskakuj¹ nadzwyczajn¹ szerokoœci¹,
wcale nie s¹ prze³omem i zdecydowanym wyra-
zem prymatu walorów akustycznych nad... wzor-
niczymi – jednak ma³o który producent odwa¿y
siê na zaprojektowanie kolumn o szerokoœci is-
totnie wiêkszej ni¿ konkurenci. Odwa¿na jest tu
nie sama konstrukcja, ale ujawnienie, ¿e zale¿-
noœæ miêdzy szerokoœci¹ kolumny a jej zaletami
brzmieniowymi mo¿e byæ odwrotna, ni¿ przy-
puszcza wiêkszoœæ audiofilów. Trzeba jednak do-
daæ, ¿e na poprawê sposobu promieniowania
mo¿e tutaj wp³ywaæ równie¿ wyprofilowanie
frontu – du¿ym, ³agodnym ³ukiem – i delikatne
zaokr¹glenie bocznych krawêdzi.
Gdyby nie ta wzmianka, opis
LE170
zacz¹³-
bym wiêc od stwierdzenia, ¿e to na pierwszy
rzut oka typowy Canton, podobnych do niego
ju¿ kilka przetestowaliœmy. Uk³ad przetworni-
ków jest symetryczny, ale ich dzia³anie nie wpi-
suje siê w konwencjê d’Appolito – elektrycznie
(a wiêc i akustycznie) uk³ad jest dwuipó³dro¿ny,
tylko górny z dwóch g³oœników 18-cm pracuje
w zakresie œrednich tonów, jako nisko-œrednio-
tonowy, dolny przetwarza tylko niskie.
Producent obiecuje, ¿e w konstrukcji
LE170
odnajdziemy tylko komponenty najwy¿szej ja-
koœci. Inspekcja wewn¹trz obudowy nie wywo³u-
je jednak oczekiwanego entuzjazmu. Ju¿ z ze-
wn¹trz widaæ, ¿e g³oœniki nisko(-œredniotonowe)
maj¹ polipropylenowe membrany i plastikowe
kosze – zastosowano wiêc popularne materia³y.
Zapowiadane du¿e uk³ady magnetyczne (“po-
werfully sized”) okazuj¹ siê mieæ œrednicê tylko
7cm – mniejszych siê ju¿ w g³oœnikach 18-cm nie
spotyka... G³oœnik wysokotonowy to 25-mm,
tekstylna kopu³ka, której czepiaæ siê ju¿ nie bê-
dziemy. Obydwa g³oœniki 18-cm pracuj¹ we
wspólnej komorze bas-refleks, delikatnie wypro-
filowany u wylotu tunel znajduje siê tu¿ pod dol-
nym g³oœnikiem.
Czêœæ frontu zajmowan¹ przez g³oœniki i ot-
wór, mo¿na zas³oniæ aluminiow¹, a¿urow¹ mas-
LE170 nale¿y do nowej serii LE100, której konstrukcje, wedle zapewnieñ producenta,
zosta³y zaprojektowane pod k¹tem najlepszych osi¹gniêæ akustycznych. Dowodem na
to ma byæ... szersza przednia œcianka. Ale czy 20-cm to rzeczywiœcie du¿o?
kownic¹, która nie tylko dobrze pasuje do stylu
tych kolumn, ale okazuje siê równie¿ (sprawdzo-
ne w laboratorium) nie zak³ócaæ promieniowa-
nia, w ka¿dym razie nie w stopniu problematycz-
nym. Pod tym wzglêdem
LE170
s¹ wyj¹tkowo
udane. Natomiast gniazdo przy³¹czeniowe, cho-
cia¿ pewnie spe³ni swoj¹ rolê w stu procentach,
nie nale¿y do elementów, które zdobi¹
LE170

skromne, pojedyncze, po prostu jest gdzie we-
tkn¹æ kabel, i mo¿na zapomnieæ.
Kolumna o mi³ej powierzchownoœci (zw³asz-
cza z przodu), ale bez ¿adnych ekstrawagancji,
bez wielkich konstrukcyjnych ambicji. Jednak
znacznie zwiêkszyæ szansê
LE170
mo¿e wiele
wersji wykoñczeniowych tego modelu (jak i po-
zosta³ych w tej serii), a to dzisiaj bardzo siê liczy.
W teœcie wyst¹pi³a “bukowo-srebrna”, czyli z fo-
li¹ imituj¹c¹ buk na bocznych œciankach, i lakie-
rowanym na srebrno frontem. Jest te¿ wersja
w ca³oœci srebrna (boki oklejone foli¹), a tak¿e
dwie znacznie ciemniejsze – jedna oklejona foli¹
czereœniow¹, z lakierem grafitowym na froncie,
i grafitow¹ maskownic¹, i druga ca³a czarna (po-
nownie folia plus lakier, i czarna maskownica).
W serii
LE100
jest jeszcze jedna konstrukcja
wolnostoj¹ca –
LE190
- w której pracuj¹ ju¿ trzy
g³oœniki 18-cm, (jeden jako œredniotonowy i dwa
niskotonowe), dwa klasyczne modele podstaw-
kowe – wiêkszy
LE130
i mniejszy
LE120
, naœcien-
ny “efektowy”
LE110
, i centralny
LE150
. Subwoo-
fery Canton grupuje w odrêbnych seriach.
Canton
LE170
Supermagnesy
maj 2005
17
M
odele wczeœniejszej serii
LE200
maj¹ ja-
maj 2005
Minima charakterystyki impedancji poja-
wiaj¹ siê na poziomie ok. 3,5

(
rys. 1
),
LE170
jest wiêc bez w¹tpliwoœci konstrukcj¹ znamio-
nowo 4
nie nale¿y
LE170
kierowaæ wprost na miejsce
ods³uchowe.
Wp³yw maskownicy (
rys. 4
) jest niewiel-
ki, a przy tym nawet korzystny – o dwa dB
obni¿a poziom w okolicach 10kHz.
Bas-refleks dostrojono do 40Hz, otwór
promieniuje doϾ silnie, a przy tym nie emitu-
je rezonansów paso¿ytniczych w wy¿szych
zakresach, co jest wa¿ne przy jego wyprowa-
dzeniu z przedniej œcianki (
rys. 5
).
Œrednia efektywnoœæ dla ca³ego pasma to
ok. 87dB.
”. Widaæ doœæ szybkie zmiany
w zakresie œrednich czêstotliwoœci, co wskazu-
je na zastosowanie filtrów wy¿szego rzêdu.
Uwypuklone niskie i wysokie czêstotliwoœ-
ci na charakterystyce przetwarzania (
rys. 2
),
towarzysz¹ ni¿szemu, ale równemu poziomowi
œrednich czêstotliwoœci.
Wysokie tony zosta³y wzmocnione na tyle
silnie, a charakterystyki kierunkowe w p³asz-
czyŸnie poziomej s¹ tak szerokie, ¿e nawet pod
k¹tem 30
O
zakres powy¿ej 4kHz pozostaje
uwypuklony ponad œrodkow¹ czêœæ pasma,
chocia¿ ju¿ nie w takim stopniu, jak na osi
g³ównej (0
O
) czy pod k¹tem 15
O
(
rys. 3
) - dla
teoretycznie najlepszej równowagi tonalnej,

Impedancja znamionowa
[

]
*
4
Efektywność
(2,83V/1m) [dB]
*
87
Moc znamionowa
[W]
**
100
Wymiary
(WxSxG) [cm]
90x20,5x29
* wartości zmierzone, ** wg danych producenta
rys. 2.
LE170
, charakterystyka przetwarzania w całym pasmie.
rys. 1.
LE170
, charakterystyka modułu impedancji.
rys. 5.
LE170
, charakterystyki przetwarzania w zakresie niskich
częstotliwości.
, charakterystyki przetwarzania
w zakresie średnio−wysokotonowym, na osiach 0
O
, 15
O
i 30
O
w płaszczyźnie poziomej.
LE170
, charakterystyka przetwarzania
w zakresie średnio−wysokotonowym, wpływ maskownicy.
rys. 4.
LE170
18
maj 2005
, chocia¿ producent podaje niejedno-
znaczne “4...8

rys. 3.
Zespo³y g³oœnikowe 2000-2500 z³
HI-FI
bud¿etowych, ale przecie¿ wcale nie bardzo
drogich, przeznaczonych dla klientów najró¿niej-
szego autoramentu, niekoniecznie audiofilów.
A przydarzy³a siê tutaj tylko jedna kolumna,
której brzmienie gotów jestem bez skrupu³ów
nazwaæ: komercyjne. Skoro tylko jedna, to chyba
jednak gust ludnoœci siê zmienia, bo nie s¹dzê,
aby w dziewiêciu przypadkach na dziesiêæ pro-
ducenci pope³niali zasadniczy b³¹d. Pewnie nie
pope³nia go te¿ Canton, proponuj¹c na tym tle
g³oœnik o brzmieniu wyj¹tkowym. A wyj¹tko-
woœæ ta polega na charakterystyce niegdyœ tak
czêsto s³yszanej – na wzmocnieniu skrajów pas-
ma, zw³aszcza wysokich tonów. Klasyczne “wy-
konturowanie” zak³ada wiêkszy udzia³ niskich to-
nów,
LE170
by³y jednak bardziej rozjaœnione, ni¿
“przebasowione”. W wokalach zostaj¹ wyraŸnie
podkreœlone sybilanty, w instrumentach wszelkie
akcenty metalicznoœci. W porównaniu do drugiej
niemieckiej konstrukcji – Elaca – œrodek pasma
by³ wyraŸnie wycofany, jednak bez ¿adnych nie-
pokoj¹cych sygna³ów zapad³oœci czy nierówno-
miernoœci. G³ówne dŸwiêki stoj¹ krok do ty³u,
do przodu rw¹ siê detale. Sam charakter wyso-
kich tonów, mimo ¿e podanych obficie, nie jest
ostry i agresywny, ale niestety jednostajny, a sa-
ma ich iloœæ mocno wp³ywa na ogólne wra¿enie
du¿ej aktywnoœci tego zakresu – na pewno za
du¿ej wobec wymogów neutralnoœci, ale te¿ na
pewno nieprzypadkowej - celuj¹cej w oczekiwa-
nia wielu klientów. Canton sugeruje te¿ w ten
sposób czystoœæ dŸwiêku, chocia¿ prawdziwa
dok³adnoœæ polega trochê na czym innym... Bas
jest wype³niony, nawet doœæ g³êboki, obecny czês-
to, wyraŸny w najogólniejszym pojêciu, ale ma³o
wyrazisty w okreœlaniu braw, konturów, itp.
Tradycyjny, niewyrafinowany, ale sprawdzo-
ny profil brzmienia dla u¿ytkowników, którzy lu-
bi¹ podkrêciæ regulatory niskich i wysokich to-
nów lekko, a nawet mocniej, w prawo. Korzysta-
j¹c z
LE170
, bêd¹ mogli je pozostawiæ w pozycji
bli¿szej zerowej, a mo¿e nawet korzystaæ z funk-
cji “Direct”, co na pewno spotka siê z uznaniem
znajomych audiofilów.
LE170
Cena
(kpl)[z³]
HORN DISTRIBUTION
2500
Wykonanie i komponenty
Mo¿e i nowoczesna, ale na pewno skromna
konstrukcja.
ocena
dobra
Przetworniki standardowe (polipropyleno-
we membrany nisko-œredniotonowych,
tekstylna kopu³ka), front wyprofilowany
³agodnym ³ukiem, maskownica mocowana
krawêdziami w bocznych szczelinach.
To prawie wszystko, co mo¿na napisaæ
o konstrukcji
LE170
.
Laboratorium
Regularnie uwypuklone niskie i wysokie czêstotliwoœci,
bez lokalnych anomalii.
ocena
dobra+
Brzmienie
Rozjaœnione, mocny równie¿ bas, bez du¿ych ambicji
i bez wielkich problemów.
ocena
dobra
ocena wa¿ona
(4,1) dobra
maj 2005
19
ODS£UCH
T
o przecie¿ grupa kolumn ju¿ nie ultranisko-
Dystrybutor
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • natro.keep.pl
  • Copyright 2016 Lisbeth Salander nienawidzi mężczyzn, którzy nienawidzą kobiet.
    Design: Solitaire